Drijfzand – Recensie

Auteur: Bibi Boom
Uitgever: Godijn Publishing
Uitgebracht: september 2016
255 pagina’s
ISBN 978-94-92115-11-9

De auteur
Bibi Boom (Amsterdam, 1983) schreef als kind zelf verzonnen verhaaltjes met in de hoofdrol de personages uit haar favoriete kinderserie: Alfred J. Kwak. Vanaf 2005 schrijft Bibi scenario’s voor haar andere grote hobby: levend rollenspel. In 2013 vatte ze het idee op om een boek te schrijven en probeerde dit middels crowdfunding uitgegeven te krijgen. Helaas vroeg het crowdfundingplatform net voor de voltooiing van de campagne faillissement aan en ging het gecrowdfunde geld verloren. Een bevriende schrijfster adviseerde om bij wijze van oefening aan zoveel mogelijk schrijfwedstrijden mee te doen. De eerste wedstrijd waaraan Bibi meedeed (Zwarte Passie, Godijn Publishing, 2015) werd gelijk door haar gewonnen.
Qua genre is Bibi niet erg honkvast; het enige dat haar verhalen met elkaar gemeen hebben, is dat het altijd fictie betreft en dat ze de lezer graag op het verkeerde been zet. Ondertussen werkt zij aan diverse korte verhalen, een erotische novelle, een psychologische thriller, een historische roman en aan het script voor een televisieserie.
Bibi woont in Midwoud met haar kat Tiramisu. (bron:Godijn Publishing)

jmf_20160922-0091-v2-1

Het verhaal
Na een werkvakantie in Londen – om maar niet thuis bij zijn moeder te hoeven zijn – verheugt Florian zich op een reisje naar Schotland met zijn vriendin Donna. Als zij echter niet komt opdagen, neemt de gevoelige Florian het impulsieve besluit om mee te reizen met twee jongeren die hij net heeft ontmoet, de verlegen Lasse en de mysterieuze Pepper. Hij raakt verzeild in een wereld die zijn stoutste dromen te boven gaat, maar beseft niet dat hij wegzakt in een moeras van intriges. Is hij nog te redden? (bron:Godijn Publishing)

Omslag
Een eenvoudige cover met een tekening van een bruin kruidenbuideltje, waaruit een gedeelte van de inhoud is gevallen. Op het buideltje is een zon met daarop een halve maan te zien.

Wat ik er van vond
Drijfzand is een heerlijk weg te lezen Young Adult. In een vlot geschreven tempo, neemt de auteur je mee tussen de twee hoofdrolspelers: Florian en Donna. Florian, de opstandige jongeman die het liefst zo ver mogelijk van zijn moeder is, zeker na het overlijden van zijn vader, en Donna, het wat onzekere meisje die door de moeder van Florian, Amanda Lasalle, zo veel mogelijk in beslag wordt genomen in haar modewinkel, en regelmatig moet kiezen tussen haar liefde voor Florian en haar droom om hogerop in de modewereld te komen.

Nadat de moeder van Florian Donna een kans geeft mee te gaan naar Italië voor een modeshow, terwijl Florian op het vliegveld in Londen op Donna staat te wachten, besluit Florian door een toevallige ontmoeting en uit woede mee te gaan met Lasse en Pepper. Zij laten hem kennismaken met een compleet andere wereld. The Green Man’s Chosen: een groep mensen die leven van de natuur, alle luxe achter zich hebben gelaten en afhankelijk van elkaar zijn. Overtuigd dat dit de enige juiste manier van leven is, probeert hij Donna te overtuigen zich aan te sluiten, maar dit loopt vreselijk uit de hand en Florian breekt volledig met Donna en zijn moeder. Een ware thriller volgt als Donna en Amanda Florian proberen terug te krijgen.

Door de manier waarop de auteur het verhaal schrijft, lijkt het alsof Florian in een ideale wereld terecht is gekomen. De groep schotelt hem beloningen voor, die alleen door hard werken en geestelijke verrijking behaalt kunnen worden, waardoor Florian gedreven blijft om telkens een niveau hoger te komen. Het groepsleven versterkt het gevoel op de juiste plek te zijn en maakt gretig naar meer. Florian wordt geconfronteerd met zijn verleden en met zijn gevoelens voor Donna, en waarom hij zo rebelleert tegen zijn moeder.

De auteur laat akelig duidelijk de kwetsbaarheid en goedgelovigheid van de mens zien en laat je nadenken over wat jezelf zou doen: hoever gaan jouw idealen en ben je blind voor de valkuilen, hoe beïnvloedbaar ben je: laat je je opzuigen in de massa, door druk van leeftijdsgenoten en een onverwerkt verleden of kun jij je hoofd boven houden terwijl het drijfzand je naar beneden zuigt.

Een knap en geslaagd debuut, naar mijn mening.

Omslag: 3
Plot: 4